Subskrybuje zawartość

Kultura, wino i stereotypy. Dlaczego wino francuskie jest drogie, kwaśne i niedobre?

Dorota Lewandowska - Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu; Unité de Formation et de Recherche d’Histoire, Université Michel de Montaigne, Bordeaux

Kultura, wino i stereotypy. Dlaczego wino francuskie jest drogie, kwaśne i niedobre?

Człowiek kocha wino jak przyjaciela – nie z przymusu, a z wyboru; dlatego poniekąd historia wina splata się z naszymi dziejami w stopniu o wiele większym niż historia zboża czy ryżu (Dion 1959, s. 1).

Od kiedy człowiek udomowił vitis vinifera, sok ze sfermentowanych winogron stał się jednym z najsilniej nacechowanych symbolicznie produktów.

Dziś między 55 stopniem szerokości geograficznej północnej a 45 stopniem południowej uprawia się winorośl na 8 milionach hektarów i wytwarza 300 milionów hektolitrów wina, co daje średnio 5 litrów rocznie na mieszkańca planety (Pitte 2009, s. 13). Jeśli nawet skupimy się jedynie na liczbach, odmianach, rodzajach, kolorach sukni i bukietach, musimy pamiętać, że wino to nie tylko enologia – nie tylko wiedza czysto techniczna.

Poprzez historię tego trunku opowiedzieć moglibyśmy historię człowieka. Roland Barthes pisał o winie jako o napoju-totemie (1970, s. 69). Dla Francuzów jest ono tym, czym mleko dla Holendrów, a herbata dla Anglików. Nie powinno zatem dziwić, że jeśli to Francuz opisuje historię wina, zazwyczaj jest to historia wina francuskiego. (...) Jak wino francuskie smakowało w Polsce? Jak smakowało w kraju, w którym kultura wina nie istniała? Wino francuskie, czyli jakie?

Przeczytaj cały tekst

Dodano

04.12.2009

Ul. Żurawia 4,  00-503 Warszawa
Tel. +48 22 5531616, fax +48 22 5531611
e-mail: info@pia.org.pl